CiU defensa un Fons de Rescat de Peatges per eliminar el greuge existent entre Catalunya i la resta de l’Estat



Catalunya pateix històricament un greu problema de finançament i un dèficit d’inversió de l’Estat en matèria d’infraestructures que ha provocat que durant molts anys les autopistes de peatge fossin l’única alternativa possible per poder tenir autopistes.

Com a conseqüència d’això Catalunya pateix una situació de greuge insostenible respecte la resta de territoris de l’Estat. Mentre a Catalunya el 52% de les vies d’alta capacitat són de peatge a la resta de l’Estat només ho són el 18% de les vies de gran capacitat.

Cada català paga cada any una mitjana de 95 euros en peatges, mentre que els ciutadans de la resta de l’Estat paguen en peatges només 30 euros de mitjana, menys d’una tercera part.

La proposta de crear un Fons de Rescat de Peatges ja es va portar fa tres anys al Congrés i la majoria formada pel PSOE (també el PSC) i PP a la Mesa del Congrés va evitar que aquesta proposta es debatés.

El Govern del PP ha suprimit dels Pressupostos Generals de l’Estat una partida de 20 milions d’euros que anava a destinada a la bonificació de peatges a Catalunya.

Si al dèficit històric en finançament i inversió en infraestructures li afegim aquestes xifres, és perfectament comprensible que els ciutadans estiguin indignats amb la situació.

El Govern de Catalunya ha establert un conjunt de bonificacions a les autopistes que són propietat de la Generalitat que permeten reduir un 40% el preu del peatge per als vehicles d’alta ocupació, un 30% per als vehicles ecològics i un 30% per als usuaris recurrents. CiU demana al Govern espanyol que apliqui aquestes mateixes bonificacions a les infraestructures que són propietat de l’Estat com és el cas de l’AP-7 i l’AP-2.

Aquesta mateixa setmana el President Mas li ha adreçat una carta al President del Govern espanyol demanant-li que implanti peatges a les carreteres de l’Estat com a mesura per a la reducció del dèficit.

El Parlament va aprovar la setmana passada amb el suport de CiU portar al Congrés dels Diputats la creació d’un Fons de Rescat de Peatges finançat amb els impostos que paguen les empreses concessionàries d’autopistes a Catalunya que permetria recaptar 320 milions d’euros que es destinarien a bonificar peatges a Catalunya, a pagar els deutes corresponents als peatges a l’ombra que va deixar com a herència el tripartit i a invertir més recursos en noves infraestructures.

El Govern vol eliminar el greuge comparatiu entre Catalunya i Espanya en matèria de
peatges i és per això que treballa per transformar el model de peatges actual per tendir cap a un model on es pagui menys i on el diners recaptats serveixin per millorar la nostra xarxa viària i fomentar el transport públic. Malgrat la clara voluntat del Govern d’avançar en aquest aspecte, la situació de les finances
públiques suposa una dificultat. Sense anar més lluny, aquest any 2012 el Departament de Territori i Sostenibilitat disposa únicament de 50 milions d’euros per a invertir en carreteres i aniran tots destinats al manteniment ordinari.

El debat sobre els peatges a Catalunya torna a posar de manifest que el fons de la qüestió es troba en el model de finançament de Catalunya i, és també per això, que cal aconseguir un Pacte Fiscal que permeti a Catalunya disposar de tots els recursos que genera.

Afegeix un comentari nou