El pailebot Sant Eulàlia

L’any 1918, l’armador Pascual Flores Benavent va ordenar construir dos pailebots idèntics de tres pals a les drassanes Marí de Torrevella que va batejar amb els noms dels seus fills, Carmen Flores i Pascual Flores. El veler Carmen Flores (avui Santa Eulàlia) va ser avarat el gener de 1919 i es va dedicar al transport de cereals, fusta, sal i minerals principalment. Entre els anys 1919 i 1927 va navegar pel Mediterrani i també va creuar l’oceà Atlàntic en dues ocasions amb destí a l’illa de Cuba. El juliol del 1928 l’armador mallorquí Jaume Oliver el transformà traient el pal de mitjana i afegint-li motor per convertir-lo en un motoveler de dos pals.

 

L’any 1931 la nau adoptà el nom Puerto de Palma i es va dedicar a fer estraperlo entre Barcelona i les Balears, fins que fou decomissada per contraban.

 

Amb el nom de Cala San Vicenç, la Naviera Mallorquina el va utilitzar com a paquebot per al transport de passatgers i càrrega durant gairebé 40 anys.

 

El 1973 l’empresa Sayremar l’adquirí i el 1975 el va modernitzar amb el nou nom de Sayremar Uno per tal fer-ne un vaixell auxiliar en treballs submarins i de salvament.

 

Després d'una llarga vida com a vaixell mercant, el 1997,  el Museu Marítim de Barcelona el va comprar en subhasta per restaurar-lo -entre 1998 i 2001. Des de llavors, amb el nom de Santa Eulàlia, és l'extensió flotant del museu per a gaudi dels ciutadans i visitants de la ciutat de Barcelona i d'altres ports mediterranis i atlàntics on recala.

 

El 28 de juny de 2011 va ser declarat pel Govern de la Generalitat, Bé Cultural d'Interès Nacional.

 

En uns moments de carències a causa de la posguerra espanyola i de la Guerra europea els pailebots van cobrir i molt bé el transport de cabotatge. La flota estava malmesa en aquells temps i faltava el combustible. Amb aquests preciosos vaixells, ciutats com de Barcelona van tenir assegurades les existències de productes bàsics com l'arròs o el blat, la sal, el cafè o les fruites.  El combustibles eren escasos i restringits, però el transport es va poder garantir gràcias a aquests modestos i econòmics pailebots.

 

Text de Vicente Iglesias

Foto: Anna Maria Codina

Afegeix un comentari nou