La ballarina col·leccionista
Enviat per @elenaferranr el
Al Museu Marès de la Punta d'Arenys de Mar s'hi pot veure durant un any l'exposició dedicada a Carmen Tórtola, una ballarina de gran renom a principi del segle XX
Va ser una ballarina avançada a la seva època. Una mena de diva d'avui en dia que era reconeguda i admirada a tots els llocs on aterrava. Tot i viatjar per mig món, va ser especialment popular a Sud-amèrica. Carmen Tórtola Valencia va néixer a Sevilla l'any 1882, de pare català i mare andalusa, i de molt petita la seva família es va traslladar a Londres. Allà va iniciar la carrera de ballarina influenciada per les danses orientals i exòtiques que aixecaven polèmica entre el públic, perquè alguns les consideraven massa liberals. Va viure a Madrid i Barcelona amb una vida plena de misteris que la vinculen a la casa reial espanyola, a intel·lectuals de l'època i a dones de les quals va ser coetània, com ara Isadora Duncan, Virginia Woolf o Sarah Bernhardt, amb qui va compartir la lluita per l'alliberament de la dona. Altiva, distant, enigmàtica, va ser i continua sent un misteri.
L'exposició que es pot veure a Arenys de Mar durant un any se centra en la col·lecció de puntes que la ballarina va reunir al llarg d'anys i que va ser adquirida pel Col·legi de l'Art Major de la Seda, que la va dipositar al Museu d'Arenys de Mar l'any 1992. Es tracta d'un conjunt de més de dues-centes peces de puntes de diferents estils que la ballarina va col·leccionar però que també va utilitzar en les seves coreografies. A partir de l'estudi del vestuari i la documentació que es conserva a l'Institut del Teatre, es pot apreciar com part de la col·lecció de puntes conservada al Museu d'Arenys de Mar correspon al seu vestuari teatral. Tota aquesta documentació que es conserva també demostra que era ella mateixa qui es confeccionava els vestits reciclant i utilitzant diferents teixits i tècniques, creant unes composicions eclèctiques plenes de barroquisme i color.
La seva col·lecció de puntes sorprèn per la varietat de procedències. A les puntes d'origen belga i francès tan populars entre la burgesia i l'aristocràcia del país, ella aporta puntes russes, malteses i una excel·lent col·lecció de peces de punta anglesa i irlandesa.
En els seus anys de ballarina famosa va aprofitar els viatges que feia arreu per adquirir objectes de cultures diverses, com ara catifes, joies, teixits o moltes escultures d'art precolombí. Interessada pels ambients exòtics s'hi inspirava per a les coreografies i feia servir algunes de les peces que es poden veure a l'exposició.
La seva retirada en la seva època d'esplendor va causar sorpresa i la seva vida amorosa no va ser menys misteriosa. En abandonar la dansa es va tancar a casa seva de Barcelona fins a la seva mort, l'any 1955, acompanyada per la seva secretària i filla adoptiva Ángeles Vila-Magret, de qui també es va apuntar que en realitat era la seva amant. Una exposició per conèixer amb detall les col·leccions i records d'una gran ballarina.