històric entrades

j o a n

December 2012

June 2012

April 2012

April 2010

February 2010

November 2009

January 2009

December 2008

October 2007

j o a n
LA PETITA HISTÒRIA DEL COTXE ELÈCTRIC GROC
LA PETITA HISTÒRIA DEL COTXE ELÈCTRIC GROC
Fa dos anys a casa va sorgir la necessitat de canviar el cotxe per treballar. Calia triar i van iniciar l’itinerari per les concessionàries, en algun lloc vam preguntar:
- Hi ha algun model de cotxe elèctric o alternatiu? - Què?, Com? No tenim res d’això, no se’n fabriquen pas d’aquests cotxes!.
Una família del poble es treia un cotxe de segona mà i ens el va donar, vam ajornar la decisió.
La idea de buscar un cotxe diferent no sotmès a les lleis del petroli s’anava obrint pas però era en principi una idea utòpica.
Internet i els cercadors són ara per ara els millors aliats de les idees utòpiques. Us expliquem algunes coses que hi vam trobar.
-A França fabriquen un cotxe amb un motor que funciona amb aire comprimit! Trucada: - Si, encara no es comercialitza, d’aquí uns mesos hi haurà un representant a Catalunya. Esperarem uns mesos i podrem tenir un cotxe. Passen sis mesos: - Encara no sabem res. Un any més tard igual, potser fabricaran el cotxe a la Índia....
Han passat dos anys, el cotxe que ens van donar, grinyola per tots cantons. La idea del cotxe elèctric segueix viva, malgrat els dubtes i les incerteses: Energia elèctrica? Però si també cal estalviar-la. I si és d’origen nuclear? I les bateries, no són productes molt contaminants?. Hi ha cotxes normals amb aquesta tecnologia o tot són cotxes experimentals i prototipus estranys?
- Hi ha l’híbrid de la Toyota, el Prius, amb un doble motor! – Si, però és un cotxe d’alta gamma amb un preu elevat i un estil que no encaixa amb les nostres demandes.
-Hi ha diferents models de cotxes petits com els que utilitzen els ajuntaments per fer les neteges dels carrers! – També són cotxes que no encaixen amb les nostres necessitats, només hi caben 2 persones i van a 40 km. per hora.
-Als Estats Units es poden fabricar cotxes elèctrics per peces, inclús hi ha tallers i cursets! - És una mica lluny.
Tot plegat sembla força difícil. El millor serà esperar....
A Internet trobem l’adreça de l’associació “Volt-tour” http://www.volttour.net/ després d’una trucada coneixem el seu president en Patrik. Per primera vegada connectem amb algú que coneix aquest mon i pot entendre aquesta inquietud. Les seves paraules són clares i molt sinceres:
- Ara per ara un cotxe elèctric no és per tothom, requereix un canvi de xip, no pots córrer a més de 80 km/h, és per trajectes curts. Cada 100 km. cal recarregar la bateria i tarda unes 6 hores. Sempre has de calcular les distàncies i planificar per endavant que faràs per no quedar-te sense energia, no podràs pas anar a buscar benzina amb una garrafa. A diferents països europeus ja fa anys que es comercialitzen, a França deu.
Quan es cerca una mica més a Internet, apareixen noves sorpreses:
-A Alemanya hi ha ofertes en el mercat de 2a ma, són cotxes normals amb un motor elèctric! - No és difícil comprar un cotxe en un altre país de la unió europea però ens fa falta algú que parli alemany per esbrinar més coses.
- Hi ha una empresa a Astúries, “Ve-O” http://www.veocars.com ! Finalment podem parlar amb en Sebastian i en castellà, un professor ple d’idees, amb una petita empresa que disposa de cotxes de segona mà que venen del mercat europeu, son cotxes normals. No podem triar gaire però hi ha un 106 groc, el petit de la Peugeot que ve de Suïssa. La Peugeot els va fabricar durant un temps per abastir el projecte de la ciutat francesa de La Rochelle. http://www.ville-larochelle.fr . Aquest model encaixa ja més amb les nostres demandes i necessitats....
El cotxe és més car que un cotxe normal però resulta molt més econòmic a l’hora de carregar-lo d’energia, 1'5 euros els 100 kilòmetres. Evidentment no cal baixar a la gasolinera, el pots “omplir” a casa en un endoll normal d’electrodomèstic.
Prenem la decisió i acceptem les limitacions del cotxe, ens assegurem que els concessionaris Peugeot de la zona en podran fer el manteniment, a Arenys de Mar ens asseguren que tenen les màquines adequades. I que els agradarà conèixer el cotxe.
Després de dos mesos de tràmits, converses telefòniques i missatges arriba en Sebastian amb el petit cotxe groc, malgrat la il·lusió, tot són incerteses i explicacions tècniques que al principi semblen complicades, ens faran falta uns dies per agafar confiança i afegir-lo a la nostra vida quotidiana
Nosaltres volem un cotxe perquè ens fa alta, no per plaer, ni per prestigi social, un transport segur, sostenible i silenciós. Perquè no un cotxe elèctric?, que ens permeti anar a treballar al poble o a veure la família. Igual com nosaltres moltes famílies es veuen amb la necessitat de disposar de dos cotxes. És una llàstima que el mercat dubti tant a l’hora de promocionar aquests cotxes i millorar-los per ser una alternativa seriosa.
En poc temps les coses es van movent, les constants notícies sobre el cavi climàtic i els perjudicis de la contaminació sembla que van influint a poc a poc en molta gent, quan en parlem amb els amics o amb la família tothom escolta, tenim l’esperança que el mercat s’obrirà, hi ha models elèctrics petits que arriben de la Índia, cotxes d’hidrogen, híbrids, biocarburants... potser el cotxe elèctric no serà la solució definitiva, ja ho veurem.
Molta gent és crítica amb el sistema i amb les grans multinacionals del petroli, es pot parlar molt.... però com a consumidors, nosaltres tenim la última paraula.
L'escrit es de l'Àngels Vilà-Rius,
i molt contents que n'estem la Maria i el Joan.