Ja estem a dia 17 de febrer i aquest mes no acabo de trobar la inspiració o un tema concret sobre el qual pugui fer el meu escrit per a la revista del mes de març de l’Ametlla d’Arenys.
De fet, de temes a tractar n’hi ha un munt, però no sé si la conjuntura econòmica actual que afecta a tothom i a la qual no en sóc una excepció em fa pensar més en el bon funcionament de l’àrea de treball a la qual en sóc responsable a l’empresa a on hi treballo que no pas en altres coses força importants per a la nostra vila.
Aquest any 2009, tot i estar en una situació econòmica molt crítica a tot arreu, a Arenys de Mar ha de ser l’any de la consecució i/o l’inici de molts projectes i si els polítics us diuen que no es pot fer gaire cosa us estan enganyant. Alguns d’aquests projectes són prou importants, com les Aprovacions Provisionals del Pla General d’Urbanisme i el Pla Especial del Port, la instauració definitiva del sistema de recollida selectiva de brossa, la definició d’un Pla d’Equipaments municipals, desencallar les obres de l’Escola Pública del Bareu i les obres de canalització de Pau Costa, la construcció de l’Escola Bressol, la redefinició de la reordenació de la Riera entre la N-II i el Calisay, i un llarg etcètera que no poden esperar més temps, i menys al 2010.
També cal desencallar el passeig marítim amb Canet i mirar d’aprovar el projecte del Camí de Mar, entre la Riera d’Arenys i el Túnel de la RENFE. Sembla que el tram entre el túnel i la Musclera podrem veure’l ven aviat...així ho espero.
I altres mesures socials per ajudar a aquelles persones amb dificultats econòmiques i greus problemes per poder tornar al mercat laboral.
Em dóna la sensació que des de l’àrea de Promoció Econòmica es podria fer molt més en aquest aspecte encara que amb el pressupost que té per aquest 2009 poca cosa hi ha a la caixa. De totes formes això no és excusa per utilitzar la imaginació i actuar aplicant mesures que moltes vegades no requereixen de recursos econòmics. Tot i així encara estem a principis d’any i els resultats s’haurien de veure de cara a la Primavera si tot anés bé.
Hi ha altres temes importants sobre els quals en el sí del govern tripartit local (PSC-ERC-ICV) no acaben de posar-se d’acord. Un d’aquests temes és en la reordenació de l’aparcament de la Riera entre el carrer Montal i el carrer Barcelona. Aquest carrer, actualment no està regulat i sobre el qual, pel que sembla, alguns partits polítics governants hi posen traves, no tant per la decisió o solució a adoptar, sinó per tal d’evitar que a una zona a on hi viu un gran nombre de votants potencials seus, aquests se’ls hi posin en contra. De totes formes és un tema delicat i per tant no hi entraré més a fons. Només dir que moltes mesures que políticament poden semblar poc o gens electoralistes acaben sent molt beneficioses pel conjunt i la gent ho acaba agraint. Aquí tenim molts exemples d’altres poblacions, per exemple quan en els nuclis antics s’ha decidir peatonalitzar-ho tot, els comerços gairebé sempre s’hi han posat en contra, i una vegada instaurada la solució han acabat agraint la mesura. Doncs per què no ho provem a Arenys? Potser alguns no són prou valents i prefereixen mantenir-se a la poltrona abans de proposar res...ja es veurà i espero equivocar-me en aquesta opinió.
L’altre dia per la tarda vaig haver d’anar al CAP a buscar un paper i vaig tenir la sort de conèixer a la persona que està fent l’atenció als pacients. Des del meu parer fa la seva feina amb molta professionalitat i força capacitat de gestió. Jo, per sort, no acostumo a posar-me malalt i he de reconèixer que pel CAP hi passo ben poc. Doncs aquesta persona pateix una discapacitat física i se’m queixava que hi ha alguns usuaris de vehicles que ocupen els aparcaments de discapacitats, i que no tenen cap problema físic tot i tenir el distintiu específic en el seu vehicle. Penso que seria bo que les regidories de Serveis Socials i de Governació o com ara se’n fa dir de Prevenció, s’ho mirin una mica per verificar que ningú fa trampes, i sobretot, que ningú perjudica espais destinats als qui realment ho necessiten i en tenen dret. De fet aquesta persona em va dir que havia parlat amb el regidor de Serveis Socials, però que no havia aconseguit gran cosa més enllà de ser escoltada. Aprofito aquest comentari per recordar que tenim grans mancances d’accessibilitat als nostres equipaments municipals i que des de fa uns quants anys estem incomplint la Llei de Supressió de Barreres Arquitectòniques. De fet, a la legislatura 95-99 es va fer un estudi de solució de les barreres arquitectòniques als equipaments municipals i fins ara hem fet molt poqueta cosa al respecte. Com podem exigir als privats a complir la llei quan nosaltres, des de l’administració local, ens ho passem pel forro? Doncs vinga, som-hi!
Estic convençut que aquest any no ha de ser un mal any per Arenys de Mar, almenys no hi ha motius perquè en sigui un mal any a l’hora de poder culminar projectes importants i aplicar mesures polítiques socials de debó. Des de l’ajuntament ens hem de posar les piles; els que governen per no adormir-se i els que estem a l’oposició, si més no els del VIA, per continuar fent propostes i per espavilar-los a que facin la feina, que ja se la cobren...i sense descomptes.
(Article publicat a la revista Ametlla d’Arenys del mes de Març)
Aquest any 2009 se’ns ha presentat molt diferent a la resta d’altres anys. La greu crisi econòmica mundial està afectant a gairebé tothom.
Les mesures de contenció econòmica es troben a tots els àmbits; públics i privats. De totes formes, em sorprèn que des de molts ajuntaments les mesures aplicades potser no acaben de correspondre a la gravetat de la situació.
Un exemple clar és l’ajuntament d’Arenys de Mar, a on es destina el 5,26% del Pressupost Municipal a l’àrea de cultura i sorprenentment només s’hi destina el 2,29% a l’àrea d’Acció Social, havent-se incrementat d’un any per l’altre només en un 6%. A més, l’àrea de Promoció Econòmica que hauria de potenciar l’activitat econòmica i laboral de la vila, només compta amb l’1% del pressupost municipal. En resum, penso que els pressupostos 2009 que ha aprovat el govern tripartit local, amb les abstencions del CiU i PP i l’únic vot en contra del VIA, no són conseqüents amb la realitat actual i possiblement pretenen més vendre imatge que no pas solucionar problemes.
Ja he manifestat en diverses ocasions que lamento que el govern tripartit local només hagi decidit congelar els sous dels regidors. Sembla que els polítics haguem d’estar per sobre del bé i del mal, i això no és així. S’hauria d’haver donat exemple i no s’ha fet. El ciutadà cada cop està més tip de nosaltres i alguns no ho volen veure.
Així mateix, el govern tripartit local va aprovar el passat mes d’octubre les Ordenances Fiscals o impostos municipals als quals se’ls va aplicar un increment de l’IPC d’un 4,6% aproximadament per al 2009. Atès que aquest IPC per al 2009 ha estat del 1,5%, hauríem de reduir aquestes taxes i impostos municipals per tal de no gravar excessivament als convilatans. Tant de bo es faci malgrat afecti als ingressos municipals, però millor això que ens gravi als contribuents.
Cal tenir en compte que aquest 2009 els sous no pujaran i l’atur s’incrementa a grans passes i, per tant, cada cop som més pobres.
A principis d’any s’ha estimat que la llum s’apujarà en un 3,5% per a més de 25 milions de consumidors domèstics, el transport ferroviari puja fins a un 6,28%, els peatges de les autopistes a un 4,46%, els serveis postals en un 3,22% i només ens baixarà el butà en un 1,88% i el gas natural en un 3,6%.
El Govern de l’Estat donarà a Arenys de Mar una subvenció d’uns 2 milions d’euros per a poder fer obra pública durant aquest any. Això es farà a totes les poblacions de l’Estat i l’aportació que farà el Govern ZP vindrà en funció del nombre d’habitants que tingui cada població. A nosaltres ens en toquen uns 2 o 2,5 M€.
No crec però que aquesta mesura del Govern Estatal en repartir diners per a fer obra pública contribueixi massa a incentivar la economia local a través de la obra pública.
Potser hauria estat millor dotar de diners per a potenciar més accions socials. És una mica el que s’ha comentat altres vegades; al famolenc no li donis el peix; ensenya-li a pescar. Doncs considero que s’ha fet tot el contrari tot i reconèixer que no hi podem renunciar.
Cal que es valori des de l’ajuntament si els projectes escollits són realment prioritaris respecte a d’altres. Aquests sembla que seran la reforma del pavelló triple, la segona fase del clavegueram del Platja Cassà i la reforma del carrer de l’Església. Jo penso que fer una única actuació de renovació de carrers a tot el casc antic, incloent-hi la renovació del clavegueram a molts d’ells, aprofitant el projecte que ja existeix (si no s’ha perdut..), així com també utilitzar el projecte de canalització i urbanització del carrer de l’església, podria ser una bona actuació, sobretot tenint present que aviat s’iniciarà, així ho espero, la reurbantizació de la Riera d’Arenys, començant des de la N-II cap amunt, almenys fins la rotonda de davant del carrer Olivar. Això és almenys el que pretén, amb bon encert, el govern local, atès que pel que comenten ja es disposa crec que d’uns 1,6 M€ per a poder començar. Tant de bo decidim entre tots plegats quina Riera volem i quina configuració definitiva tindrà. La decisió presa serà per sempre.
Un altre tema important per Arenys és si el Consistori serà capaç de recaptar els ingressos previstos. Aquests ingressos provenen principalment de les llicències d’obres. Evidentment no es pot conèixer exactament l’import definitiu, però penso que el govern tripartit local ha estat massa optimista preveient 573.000 € en ingressos per llicències d’obres i 208.600 € en llicències d’activitats.
Considero que ja toca crear una empresa municipal de gestió de sòl i habitatge públic i promoure, consensuant amb els propietaris de terrenys urbanitzables residencials que ho vulguin, que es construeixi habitatge protegit i concertat en la totalitat de la capacitat de construcció. Habitatge públic no només per als joves i la gent gran, sinó també per aquelles persones de 30, 40 i 50 anys que necessiten d’un habitatge d’aquestes característiques. Sobretot, ara més que mai.
Amb això el poble se’n beneficiaria aconseguint habitatge públic i ingressos per llicències d’obres i els propietaris o promotors, sense treure’n el benefici que haguessin tingut ara fa un parell d’anys, podrien alliberar càrrega econòmica.
Cal adaptar-se a cada situació, i aquesta situació exigeix més rigor, més mesures i més fets i no tantes paraules. Doncs, comencem?
(Article publicat a la revista l’Ametlla d’Arenys del mes de gener)
Sobre aquest tema que ha produït un gran rebombori mediàtic i social, i una vegada s’ha estimat el recurs posat per l’advocat de l’ajuntament i tothom ha declarat, després del comunicat realitzat per l’alcalde aquest dijous passat, m’agradaria dir que tal i com ja vaig confirmar en finalitzar la mateixa roda de premsa, subscric el comunicat llegit per l’alcalde.
Aquest comunicat ho explica tot amb una claredat meridiana i, per tant, les meves declaracions no poden anar més enllà que el mateix comunicat que està penjat a la web municipal.
Respecte a les notícies publicades per El Periódico de Catalunya i E-Notícies, signades per en Fede Cedó, no puc dir que són incorrectes. No obstant, hi ha segons el meu parer, alguna incorrecció tècnica, com el dir “denúncia” en comptes de “demanda contenciós administrativa”, entenc que sense transcendència alguna, però sí amb un efecte molt perjudicial cap a les persones que hem estat convidades a declarar.
Una altra cosa és l’article de l’Agenda. L’alcalde té raó en considerar que podria ser “ofensiu” per a les sis persones que hem anat a declarar, més pel titular i algun altre error “tècnico-jurídic”, però en el fons, tot el que explica l’agenda no és incert, per la qual cosa, el meu advocat considera que no creu que sigui injuriós.
És per tot això que tot i que a ningú li agrada estar imputat en cap cosa, pel motiu que sigui, ni tampoc que surti a la llum pública el fet d’estar imputat en cap causa, sobretot si un no hi té res a veure en l’assumpte. Entaular una acció jurídica contra l’agenda i contra el periodista no portarà a res, atès que en aquests articles no s’explica cap mentida, amb alguns errors considerables i greus que han incrementat l’atenció i preocupació dels ciutadans degut al to i en caure en la “groguicitat”, però això se’m diu que no té transcendència penal.
Crec que tota informació s’ha de contrastar i penso que en aquest cas hi ha hagut poc rigor de contrast de la mateixa, ocasionant una alarma social innecessària en una cosa que estic convençut que acabarà en no res.
El problema no han estat les persones que tenen o han tingut alguna responsabilitat política o de custodia de documents, sinó de la mateixa desorganització interna municipal.
Una altra cosa és si hi ha hagut greuge comparatiu entre dos o més ciutadans per part dels diferents polítics que hem participat, tant a nivell d’alcaldia o d’urbanisme, però aquest no és el cas del que s’està investigant per part de la fiscalia.
Em sorprèn que aquest assumpte no se m’hagi comunicat fins el passat dimecres 26 de Novembre. El dijous 27 se’m truca des de la Fiscalia per concretar data per a prendre declaració. El mateix dijous 27 per la tarda, convidat pel mateix alcalde, se m’ensenya l’expedient del cas, i divendres 28 pel matí presto declaració acompanyat del meu advocat.
Per què no hi vaig amb l’advocat de l’ajuntament? Doncs perquè vaig preferir anar amb el meu propi, per un tema de confiança, a càrrec i cost meu i no pas a càrrec dels ciutadans. Amb tot el respecte i estima personal que li tinc a en Jordi Salbanyà des de fa molts anys.
Vull remarcar que el mateix dimecres 26 l’alcalde m’ofereix recolzament de l’advocat de l’ajuntament i jo li responc que prefereixo anar assistit pel meu. També vull aclarir que en cap moment se’m proposa anar de forma conjunta els sis imputats amb el mateix advocat, per marcar algun tipus d’estratègia, tot i que quan aquesta possibilitat se li proposa a l’alcalde ell comunica que jo ja estic prenent declaració i que la proposta arriba tard. Penso que la millor estratègia és respondre a allò que se’t pregunta dient única i exclusivament la veritat. I això és que penso que hem fet tots plegats, per la qual cosa ningú ha d’amoïnar-se de res.
No entenc com l’article de l’Agenda pot dir que la meva declaració pot preocupar a terceres persones, primer de tot perquè és impossible que conegui el contingut de la mateixa. De fet, fins demà dilluns no se’m farà a mans la pròpia declaració, atès que no me la van voler entregar el mateix dia de la declaració. A la meva declaració només responc a les preguntes que tant la fiscalia com també l’inspector de policia i el meu propi advocat em van formular. Aquestes corresponen única i exclusivament a la meva etapa de regidor d’urbanisme, entre el mes de juny de 2003 i el mes de gener de 2005, i fora d’aquestes dates no hi ha declaració.
L’altre dia, a l’espai de Tribuna Política del programa de Ràdio Arenys “El Dominical”, ens va tocar el torn a la gent del VIA.
El programa va ser gravat dijous degut a la meva impossibilitat a poder-hi assistir diumenge en directe i perquè jo tenia interès en participar-hi.
La persona que va conduir l’espai era en Xavi Salbanyà atès que a l’Enric Sierra no li anava bé d’agenda el poder quedar per dijous.
Vaig quedar una mica amoïnat pel fet que en Xavi ens va acusar als del VIA de ser poc transparents pel fet de no fer públiques les valoracions econòmiques sobre el conveni signat per l’ajuntament per a l’adquisició de l’antic Convent de les Clarisses.
Nosaltres vàrem respondre que analitzades les valoracions que se’ns van passar per part del govern local i les estimacions d’aquells conceptes que nosaltres consideràvem importants i no estaven del tot concretats, varem estimar que la operació a nivell econòmic no era incorrecte.
En Xavi ens va dir que perquè no les fèiem públiques i nosaltres vàrem respondre que si algú les ha de fer públiques en primera instància és el govern municipal i que en qualsevol cas, si algú ens les demana no teníem cap inconvenient en ensenyar-les.
Penso que això no és tenir manca de transparència i potser, en Xavi, es va endur pels seus impulsos més per pel seu pensament.
Dit això, i perquè en Xavi Salbanyà estigui tanquil, penjo al meu blog la informació que tenim des del VIA sobre les valoracions:
Valoracions facilitades pel govern municipal i incorporada finalment a l’expedient d’allò que es va portar per a la seva aprovació.
1.- Valor del sòl dels 1.922 m2 de sostre existent a la finca de les Clarisses = 604.046 €.
2.- Valoració actual de l’edifici del Covent de les Clarisses = 809.162 €
3.- Valoració dels 2.480 m2 de sostre per a Habitatge Lliure que l’empresa Tuctan Invest podrà construir a la finca de les Clarisses = 1.860.000 €
4.- Valoració dels dos locals de 800 m2 que Tuctan Invest construirà per a l’Ajuntament = 1.040.000 € (1.300 €/m2). Des del VIA ho considerem sobre valorat, i estimem que el seu valor és de 560.000 € (700 €/m2).
5.- Valoració de 1.270 m2 de sostre per Habitatge protegit a on Tuctan Invest podrà construir-hi = 554.672,50 € (Val a dir que aquest terreny està pendent de ser municipal a l’espera que la Generalitat aprovi una tramitació urbanística).
6.- Costros d’urbanització a les Clarisses i Maricel = Tuctan Invest assumirà fins a 300.000 €. En el cas en que es sobrepassi aquest import s’haurà de repartir la diferència entre els dos propietaris; Ajuntament i Tuctan Invest en funció de la seva quota de participació a la Junta de Reparcel•lació.
Des del VIA hem estimat uns altres valors que consideràvem prou importants per tal de completar la informació:
1.- Valoració del trasllat del guarda. Estimem el trasllat en uns 180.000 €, dels quals el seu import es repartirà entre Ajuntament i Tuctan Invest en funció de la quota de participació de cada part a la Junta de Reparcel•lació. Una part important que hauria d’assumir l’ajuntament, en principi seria financiada pel Departament de Justícia de la Generalitat, el qual té previst aportar uns 78.132 € (13 Mpts).
2.- Costos de realització del projecte de reparcel•lació que ha d’assumir l’ajuntament = 12.000 €.
3.- Costos de realització de la Modificació Puntual a realitzar per part de l’ajuntament en un termini no superior als 3 mesos des de la data de signatura del conveni = 15.000 €.
I per a nosaltres, aquestes dades han estat suficients per a poder donar un vot positiu a la signatura del conveni, independentment de la forma com s’ha portat el tema a nivell d’informació i preparació de l’expedient, que això ja va ser motiu de queixa per la nostra part tant en el ple municipal com en el meu blog i també a la Web del VIA.
Hi ha altres aspectes que entenc que no són objecte de valoració directa en aquesta qüestió, però si algú considera també importants, les comento:
1.- Import econòmic de la compte de la finca per part de Tuctan Invest a la Congregació = No ho sabem ni tenim perquè saber-ho. De ben segur que si l’ajuntament hagués comprat el convent directament a la congregació ara sabríem aquesta dada, però les circumstàncies de no entesa entre el govern anterior i la congregació han fet que això no se sàpiga.
2.-Import de construcció dels 31 habitatges lliures a la finca de les Clarisses i els 21 habitatges protegits a la finca del Maricel. Ara ho podríem estimar, però tampoc val massa la pena atès que ara no es començaran a construir.
Val a dir que quan l¡ajuntament tingués en propietat la finca del Maricel hauria tingut la finca, i no pas els habitatges lliures, que hauria d'haver construit pel seu compte. En aquest cas la vila guanya a preu de sòl públic aquests 21 habitatges protegits que els construirà Tuctan Invest.
3.- Quin benefici traurà Tuctan Invest de la venda d’aquests 52 habitatges? Tampoc ho podem saber, ja que va en funció del moment i del mercat.
4.- Quan li costarà a l’Ajuntament convertir i reformar el convent en un equipament cultural i biblioteca? Això ho tenim; 2.306.400 € (a dia d’avui...). Dels quals 845.000 € ja els aporta el PUOSC (Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya).
5.- Import que de moment haurà d’aportar l’Ajuntament per a la reforma del convent, sempre que no rebi altres subvencions = 1.461.400 €.
Aquestes són les dades que tenim i sobre les quals hem tret les nostres conclusions.
Lamento profundament que se’ns acusi de manca de transparència, i més en un tema com aquest. Però bé, alguns ja ens tenen acostumats a opinions subjectives que en moltes ocasions acaben confonent a la gent.
Penso que la relació del VIA i la meva personal amb els informadors i periodistes arenyencs és immaculada, si més no, ningú se m’ha dirigit per presentar-me cap queixa o descontentament cap a mi, i em sap greu que en el debat de Ràdio Arenys entre informadors de l’AIA es pogués interpretar que els polítics i informadors no tenim una bona relació. Possiblement, si no vaig errat amb la meva interpretació, seria bo es concretés. Més que res, també per un tema de claredat.
Enhorabona pel Congrés!
Ep! I de bon rotllo!...
Aquest ple ha estat caracteritzat per el ple de les mocions.
Tot i que es portava un punt econòmic sobre el Deixar sense efecte el Pla econòmic financer del 2007 el qual es va liquidar amb superàbit el 2007 i per això s’havia de deixar sense efecte. Tots els grups municipals hi vàrem votar a favor.
El següent punt ja van ser les mocions, que se’n portàven quatre. Dues referents a les mesures que hauria de prendre l’ajuntament davant la crisi econòmica actu-al. Des del punt de vista del VIA aquestes dues mocions van ser una declaració d’intencions però no concretàven res, per la qual cosa, vaig expresar el següent:
Des del VIA no veiem malament que es vulguin portar dues mocions o les que faci falta per tal de crear debat en el sí del plenari municipal, sobretot abans de l’aprovació dels propers pressupostos per al 2009, tot i que potser hauria estat molt millor fer-ho abans de l’aprovació de les Ordenances Fiscals. Però bé, aquestes ja estan aprovades, tot i que en qualsevol moment, portant-ho al ple, es poden modificar.
Des del VIA ens hem revisat les dues mocions presentades. Tant la de CiU com la del mateix govern parlen d’aplicar mesures de contenció econòmica d’una manera molt genè-rica i sense concretar prou per la qual cosa amb això no acabem d’entendre el què es pre-tén.
Què podem fer? Què hem de fer?. Eficàcia és fer les coses bé, eficiència és fer les coses bé amb el mínim consum de recursos possi-bles, això traduït a la gestió municipal vol dir donar més i millors serveis, redu-int la despesa. Impossible? En absolut.
S'han de revisar i qüestionar els procediments i sistemes actuals, veure si tot allò que gastem és necessari, prescindible o substituïble per altres sistemes més efici-ents, més econòmics, més curts, més fàcils. Sempre és possible millorar.
Sense anar més lluny hem de revisar fil per randa en què gasta els diners l'Ajuntament d'Arenys de Mar. Ja portem unes quantes peticions d'ampliació de crèdit a càrrec del "coi-xí" del romanent i no totes les partides es poden considerar ni urgents ni priorità-ries, mentre ens anem "menjant" el romanent.
Com he dit abans, les dues mocions que es porten avui tenen grans mancances en la se-va redacció i no detallen allò que realment pot servir perquè des del VIA puguem donar-ne suport.
A la moció que presenta CiU fins i tot se li havia colat un paper genèric que deu passar el partit o que poden haver tret d’internet per a poder-la utilitzar de plantilla a l’hora de prepa-rar-la. I això si s’ha fet així no ens sembla malament, però senyors de CiU, si plantegen una proposta, concretin-la una mica més.
Senyors del govern municipal, han caigut en el parany del grup majoritari de l’oposició i en comptes de treballar conjuntament la negociació dels pressupostos 2009 amb els tres par-tits polítics que no estem en el govern fan una contraproposta igual de genèrica però amb rumb diferent.
A tots plegats; no només cal explicar el què es vol fer, sinó que cal explicar el com es vol fer cada mesura i el que això suposa. En el cas contrari estem fent de-magògia.
Mirin, des del VIA teníem previst comentar les nostres propostes a la reunió que propera-ment tindrem amb l’alcalde i regidor d’hisenda, però aprofitant la situació aprofitarem a-quest plenari per formular algunes propostes o si més no millorar el contingut del que ini-cialment s’ha presentat.
Des del govern, a l’Audiència Pública sobre OO.FF. i Pressupostos se’ns va dir que s’incrementa el pressupost en un 6% per a les regidories de Promoció Local i d’Acció Social. Això ho celebrem, i fins i tot celebraríem que l’increment fos superior, sobretot a l’Àrea d’Acció Social, però en el cas de promoció local esperem que aquest 6% no només serveixi per a incrementar en un treballador més per a l’àrea, sinó en fer acci-ons productives de debò. També seria bo conèixer la repercussió que tindrà tot això sobre el resultat final a cadascuna d’aquestes àrees.
De totes formes, des del govern es parla d’augmentar la despesa social i millorar les pres-tacions socials. La nostra pregunta és, vostès pretenen fer això incrementant-ho només en un 6%...?
Des del govern es proposa congelar els sous dels càrrecs electes, retribucions als grups municipals i càrrecs de confiança. Des de CiU inicialment també, però suposo que després d’escoltar la proposta del VIA de reduir-los, ara han volgut modificar la seva moció i proposar també una reducció de sous. Però el que no fa CiU és concretar en quin percemptatge o en quins imports s’haurien de reduir aquestes retribucions.
Des del VIA ho varem fer des del primer moment; nosaltres proposàvem en una proposta no tancada, el reduir un 5% els sous dels càrrecs electes amb dedicació exclusiva (alcal-de i regidor de Territori), congelar les retribucions per als grups municipals, reduir en un 25% les retribucions dels portaveus, reduir en un 50% les retribucions de tots els regidors. Amb això podríem estalviar aproximadament uns 68.000 € que anirien molt bé a àrees com per exemple la d’Acció Social. Encara hi estan a temps.
I fins i tot ara, des del VIA, una vegada analitzats els números, els proposem que eliminin els dos càrrecs de confiança que actuen com a secretaris d’ERC, a l’àrea de Territori i d’ICV. Ja ens estalviaríem si fa o no fa, uns 50.000 €.
Parlen de controlar la despesa de representació i dietes dels càrrecs electes. Entenc que els càrrecs electes del govern municipal. Qui controlarà això? Per començar des del VIA els demanem que ens diguin quan porten gastat en aquest any 2008 i quan pretenen gastar per al 2009. A partir d’aquí nosaltres els direm com ho veiem.
A les mocions parlen d’impulsar un pacte de la vivenda a través d’un Pla Local d’Habitatge. Doncs des del VIA els proposem que creïn una empresa pública de gestió de sòl i de promoció d’habitatge públic, tant protegit com concertat. Ara ho tindríem molt fàcil atès que molt sòl que actualment està dotat per habitatge lliure, els ma-teixos propietaris estarien disposats a desenvolupar-lo com a sòl per habitatge públic o concertat.
Es parla de reducció de la pressió fiscal mitjana del ciutadà incorporant a les Ordenances Fiscals per al 2009 un increment inferior a l’IPC. Aquest s’ha incrementat en un 4,5%. Abans de concretar l’import final hauria estat bé fer l’estudi econòmic en el qual es pogués veure els diners que necessita l’ajuntament per a subsistir i per a poder fer les actuacions bàsiques i principals. I això no s’ha fet.
Des del VIA pensem que bonificar només en un 25% l’impost de construccions per a la construcció d’habitatge protegit és insuficient i s’hauria de bonificar almenys fins a un 50%. Sobretot si volem promoure actuacions d’aquest tipus a la vila. Des del VIA defensem la promoció del canvi de situació urbanística de sòl per passar-lo de lliure a pro-tegit, sempre que els promotors hi estiguin d’acord.
Estem d’acord en facilitar el fraccionament del pagament de rebuts, i això s’ha fet, tot i que potser convindria revisar una mica més les OO.FF. i aplicar-ho a altres aspec-tes de les ordenances.
Si necessitem ingressos, perquè no concretem d’una vegada per totes el patrimoni físic municipal i venem tot allò (terrenys, edificis o locals) que no necessitem ni ne-cessitarem d’acord amb el Pla d’Equipaments Públics Municipals del qual portem més de quatre anys per a configurar-lo? Un proposta: Per què no comencem amb la Caserna de la Guàrdia Civil per a construir-hi habitatge tutelat per a la gent gran i per a persones que presentin algun tipus de discapacitat física?
La despesa en manteniment o preservació del patrimoni municipal no utilit-zat és important. Em podrien dir de quin valor estem parlant? No ho saben? Doncs demanin que els ho valorin. De ben segur que hi actuaran ràpidament.
Ens parlen també de la reducció de la despesa de les partides de publicitat i pro-paganda, atencions protocolàries i festes ordinàries anuals però no concreten.
Mirin, des del VIA els proposem aplicar algunes mesures com les següents:
• Anular els dinars, berenars, pica piques o sopars que no siguin indispensables, ja si-guin amb personal municipal o extern, que vagin a càrrec de l’ajuntament.
• Anular el pica pica anual de Nadal que fa l’ajuntament amb els treballadors municipals i regidors.
• Reduir en una part important la instal•lació d’enllumenat de Nadal i de Sant Zenon per la riera.
• Anular el sopar o pica pica que cada any celebrem els càrrecs electes municipals i convidats VIP al Club Nàutic, abans dels focs artificials.
• Parlant de focs artificials, aquest any han durat uns 15 minuts. Crec que el seu cost oscil•la en uns 12.000 €. Perquè no fem uns focs de 10 minuts i això ens estalviem un parell de milers d’€? És un exemple.
• I finalment, deixem de tancar la riera alguns dies d’estiu per tal de reduir la despesa en hores per als policies locals.
De totes formes, de mesures com aquestes n’hi ha un munt més. I tot suma. Parlem-ne?
Estem d’acord en endegar amb les AMPA’s i les direccions de les escoles programes de reciclatge de llibres escolars i evitar que els professors canviïn cada any de llibres en un mateix curs i en una mateixa assignatura.
Hem de controlar els consums i a nivell municipal incidir amb l’aigua: Cal contro-lar amb Sorea polítiques d’estalvi d’aigua i millorar el servei d’emergències actual. Cada vegada que hi ha una averia perdem molts litres d’aigua innecessaris i si l’actuació fos més ràpida i eficaç l’ajuntament i tots els convilatans estalviaríem molts diners.
Parlen de potenciar serveis d’ocupació laboral al municipi. La situació actual fa que hagin sorgit professions que s’havien quasi extingit. Abans, si se’ns espatllava un electrodomèstic o se’ns feia un set a la roba ho llençàvem i compràvem un article nou. Ara, si hi ha remei es mira d’arreglar. Doncs per què no recuperem l’Escola Taller Muni-cipal d’Oficis? Això pot obrir portes a persones amb dificultats laborals...
Recentment el Servei d'Intermediació Laboral ha rebut 14.000 euros que es destinaran a reforçar les habilitats dels aturats en el procés de selecció, currículums, car-tes de presentació, entre altres. Recordem aquella dita de "no donis peix al famolenc, en-senya-li a pescar". Aquests 14.000 euros com altres subvencions que rebem (si no les perdem per desocupació) poden servir per donar peix o es poden invertir en ensenyar a "pescar" i fer front a la recessió. Prenguin nota.
Des del VIA pensem que cal llistar totes les necessitats de despesa municipal en inversi-ons i ordenar-les segons el seu grau de prioritat.
A partir d’aquí posarem el tall en el punt a on esgotarem els diners dels quals disposem. La qüestió que plantegem des del VIA és; considerem prioritari haver construït un rocò-drom al pavelló poliesportiu? O, considerem que per al 2009 els ciutadans hem de decidir si és prioritària la instal•lació d’un pipi can de 6.000 € a la part alta de la riera? O la col•locació d’un tobogan de 7.500 € amb túnel o tub a la plaça Bernat de Cabrera? O la renovació d’uns gronxadors de 8.000 € a la plaça Mare Paula? O la col•locació de 5 carte-lleres d’informació per a la vila per un import de 8.000 €? O la instal•lació de dos gronxa-dors de 8.000 € ? O l’arranjament integral de la façana de l’edifici Calisay per un import de 20.000 €? És tant urgent fer-ho ara i en aquests moments? No hi ha altres coses més ne-cessàries i més prioritàries? O la rehabilitació integral de les façanes dels museus de mi-neralogia i de les puntes per un import de 30.000 €? S’ha de fer ja mateix? Totes aques-tes coses són molt o poc prioritàries respecte a d’altres? Pensem-hi.
Quan llegim les valoracions econòmiques de determinades compres o cost de feines a fer al carrer, apareixen uns números que en alguns casos costa d’acceptar que siguin preus de mercat. Tenim un Cap de Compres que faci comparatius de preus i revisi si estem pagant el gust i les ganes? Potser el cost del seu sou seria molt més petit que l’import que ens podríem estalviar per la seva bona gestió.
La figura del buscador de subvencions fa prou bé la seva feina o bé la compa-gina amb d’altres tasques i potser no s’hi dedica suficientment per aconseguir oportunitats i subvencions per a l’ajuntament i també per als ciutadans? Estem perdent algunes sub-vencions i fons d’ingressos externes? Mirem-ho bé.
Aviat s’ha de posar en marxa la OAC o oficina d’atenció ciutadana. Des del VIA voldríem saber en quines qüestions els convilatans podran estar informats i de quina ma-nera l’ajuntament podrà justificar i rendibilitzar el sobrecost econòmic que suposarà a-quest nou servei del qual no estem dient que no sigui necessari.
I per finalitzar, des del VIA pensem que convé revisar exhaustivament tots els con-tractes i convenis que signa l’ajuntament que suposin càrregues econòmiques de futur, poc o gens justificades i decidir si podem fer alguna cosa per a reduir despesa.
Esperem que aquestes consideracions i moltes més les puguem continuar tractant tots plegats durant els propers dies de cara a la configuració dels futurs pressupostos.
Escoltin-me tots plegats; tenim un enemic comú al capdavant; la recessió econòmi-ca. I una responsabilitat inalienable; donar el màxim servei als ciutadans aju-dant-los a superar la tempesta. Espero que no els ofengui si els dic que cap de les dues propostes de moció estan a l’altura d’un govern en un cas ni d’un grup de l’oposició en l’altre, perquè des del nostre punt de vista proposen però no acaben de concretar, per la qual cosa votarem en contra de les dues mocions.
Hi ha haver una altra moció que parlava sobre les rotondes a la N-II, contemplant la eliminació de la rotonda prevista entre el Floris i la RENFE.
En aquesta moció ens hi vàrem adherir. No podia ser de cap altra manera, atès que el passat 23 de maig jo ja vaig fer un apunt en el meu blog parlant de tot això i proposant el que ahir es va aprovar, per la qual cosa ho celebro.
Una altra moció va ser la que portava CiU sobre una proposta de resolució per a que el Govern de la Generalitat garanteixi la comunicació al llarg de la Costa del Mares-me. De fet aquest proposta va ser aprovada en el Parlament per totes les forces polí-tiques i a Arenys en aquest cas no vàrem ser menys.
A continuació va seguir el torn de precs i preguntes.
Des del VIA vàrem formular 2 precs i 5 preguntes:
1.- Des de que en el nus de Vallvidrera, a la unió entre la Riera i l'Autopista, han que-dat tancats els accessos a la mateixa en sentit Arenys de Mar - Arenys de Munt, en unes hores concretes del dia es produeixen retencions importants de vehicles que venen d'A-renys de Mar. Tenint en compte que les retencions s'originen al desviament de canvi de sentit situat a Arenys de Munt demanem al govern municipal que coordini amb la policia local d'Arenys de Munt o fins i tot els Mossos d'Esquadra la regulació del trànsit en a-quests moments puntuals que es repeteixen a diari fins que es tornin a obrir els accessos tancats.
El Regidor de Seguretat Local ens va respondre que mirarien d’incidir-hi una mica més amb Mossos.
2.- Ara que ja no patim aquella situació de sequera de fa mesos enrera veiem que hi ha moltes zones que no estan ajardinades i aquelles a on es va instal•lar aquesta escorça de pi és un niu de brutícia, demanem al govern municipal que actuï en aquestes zones millorant-les i perquè no, tornant a replantar flors i plantes, per tal de millorar l’aspecte d’aquestes àrees públiques.
El regidor de Territori ens va respondre que no modificarien la seva forma d’actuar tot i que ens va dir que mirarien de tenir-ho una mica més net.
Preguntes
1.- Quins són els terminis d'inici de les actuacions a realitzar al barri i blocs dels edificis de St. Elm en funció de les dues grans actuacions a realitzar, tant en el barri com també en els edificis?
2.- En quina situació es troba la contractació de les obres de St. Elm, tant a nivell del barri com també dels 13 blocs d'habitatges?
El regidor de Territori ens va reconèixer que hi ha retard en el tema de la rehabilització, però que dels 13 blocs, 11 ja tenen les obres adjudicades. A principis de Desembre hi haurà una nova trobada amb els veïns i esperen començar les obres entre finals de de-sembre i primers de gener.
3.- En el ple del mes passat vàrem preguntar al govern municipal si s'havia fet la de-claració d'obra nova del pàrking del Xifré i si s'havia fet la inscripció registral de les places d'aparcament. Ens van respondre que al dia següent ens donarien una resposta. Posteri-orment l'alcalde ens va dir que estaven pendents de rebre resposta per part del COMSA, com a concessionari. Se'n sap alguna cosa al respecte? No és l'ajuntament qui ha de fer la declaració d'obra nova, atès que és el propietari de l'edifici?
L’alcalde ens va dir que encara no tenen resposta de COMSA però que no és necessari que l’ajuntament faci la declaració d’obra nova fins que finalitzi la concessió. Nosaltres vàrem demanar que ens facin a mans un informe jurídic dels tècnics de l’ajuntament a on s’especifiqui que realment és així.
4.- Actualment existeix un servei de transport públic que connecta les poblacions de Canet amb Sant Pol i Calella i fa un recorregut social important amb parada a l'Hospital de Calella. Ha fet el govern local alguna gestió per intentar que aquest servei pugui iniciar-se des d'Arenys de Mar?
El regidor d’Acció Social ens va dir que faria les gestions per mirar si ens hi podem adherir i per saber quan costaria, ja que qui ho gestiona és l’ATM.
5.- El passat Diumenge 19 d’octubre, a les 11 del matí un convilatà va trucar a la Poli-cia Municipal perquè sortia aigua d'una conducció davant de casa seva, i tot i que la poli-cia va anar-hi de seguida a fer fotos i senyalitzar amb un con el perill per la gent, SOREA no va arribar fins el matí del dia següent a arreglar-ho i no va parar de sortir aigua en tot el dia. No hauria d'haver un servei d'urgències de Sorea que també funcionés en diumen-ges?
El regidor de Territori ens va respondre que incidiran en la millora del servei d’emergències de Sorea.
I d’aquesta manera es va acabar el ple, després de respondre a 8 preguntes que va for-mular el grup de CiU. El PP no en va formular.